Muzikant

Kapela OZW

OZW1

“Maska se má objevovat na prahu jasného a uklidňujícího světa nudy jako vtělení chaosu. Maska vystavuje člověka osamocení a naopak, ve větší skupině dává sílu.”

(George Bataille, esej Funkce masky)

„Jedna z nejpodivnějších formací pražské rockové scény, skupina OZW, byla ve svém image ovlivněna právě zmíněným esejem a v maskách vystoupila už na svém prvním koncertě, aby tak činila bez výjimky celou svoji kariéru… Název Onkel Zbynda´s Winterrock si dali podle jedné povídky Ivana Vyskočila o zimníku, jehož kapsou člověk propadl do jiného, velmi bláznivého světa, ovšem nemohl se pak dostat zpět.”

(úryvek z reportáže ČT o česko-slovenských bigbítových kapelách, celý článek zde)

 

OZW3OZW (Onkel Zbynda’s Winterrock) je česká rocková skupina, která byla řazena k experimentálnější části nové vlny. Spojovala postupy punk rocku (rychlý rytmus, křičený zpěv) a minimalistického alternativního rocku s prvky industriální hudby. Charakteristická pro ni byla originální pódiová show založená na používání bizarních masek, také v textech se pohybovala od punkového sklonu ke společenské satiře („Zákoník práce“, „Zase jeden!“) přes absurdní a šibeniční humor („Igelitovej Pepík“, „Veselá historka“) po vytváření hypnotické horrorově odlidštěné atmosféry („Kobox“, „Bych“).

Skupinu založil v roce 1980 básník, kunsthistorik a experimentální filmař Zdeněk Lorenz a pojmenoval ji podle povídky Ivana Vyskočila Onkel Zbynda’s Winterrock o kouzelném zimníku strýce Zbyndy, který je branou do paralelní reality. Původní sestavu OZW (tzv. „černou“) tvořili vedle autora a zpěváka Lorenze Pavel Marášek (kytara), Luděk Staněk (kytara), Michal Borek (baskytara) a Vojtěch Kovařík (bicí). Od roku 1984 kapelu posílili OZW 4Vladimír Šťástka, Ivan Rut a Jiří Pátek z Visacího zámku, který tehdy nekoncertoval kvůli odchodu většiny členů na vojnu. Zvuk skupiny v té době také obohatil saxofon (Miroslav Röthing) a klávesové nástroje (Jan Mayer). V roce 1985 skupina vystupovala v amatérském dokumentárním videofilmu Hudba ’85. O pět let později vydala u Pantonu v edici Rock Debut EP desku obsahující skladby „Bych“, „Zase jeden!“, „Brusič Jíra“, „Někdy někde“ a „Pěší zóna“. V roce 1996 nová sestava (tzv. „bílá“), v níž figurovali bratři Mirek a Milan Fibigerové a Slávek Simon, nahrála jediné dlouhohrající studiové album Nevergreeny.

Nejlépe kapelu vlastními slovy představil sám Onkel Zbyndas v 34. dílu pořadu České televize mapujícím kapely a interprety, kteří tvořili dějiny československého bigbítu:

Počátky kapely připomíná i autorský komix OZW, který svého času vycházel na pokračování v časopisu Garáž. „Zásadních“ devět minut slávy zažila kapela na pro ně naprosto netypickém pódiu v pořadu Snídaně s novou, toho času uvádeného začínající herečkou Danou Morávkovou.

Soubor přestal vystupovat v roce 1999. V roce 2016 však původní členové kapely uspořádali in memoriam koncert v pražském rockovém klubu Vagon věnovaný jejich nedávno zesnulému frontmanovi, jehož hlas i ráznou gestikulaci bravurně zastoupil Zdeněk „Hmyzák“ Novák ze skupiny Ženy. Při této příležitosti firma Black Point Records vydala živou nahrávku vystoupení OZW v závodním klubu Motorletu z roku 1985. Obdobně, ačkoliv tentokráte akusticky, vystoupila kapela i o dva roky později v rámci výstavy Pod Zemí, která dala veřejnosti nahlédnout košatost a rozsáhlost umělcova díla.

Vydaná alba:

Motorlet
Motorlet, 1985
OZW Rock Debut
EP Rock Debut, 1990
OZWxx
Nevergreeny, 1996

CD Motorlet stejně tak jako CD Nevergreeny s bonusovým Rock Debutem je možné zakoupit na stránkách Black Point Music.

 

Maurens und Daněk

Nechvalně známé folklorové duo kytaristů Zdeňka Lorenze a Luďka Staňka, specializované na bujaré koncerty v domácím prostředí. 

Maurensovo vokální podání vlastních i nevlastních textů tématicky oscilujících mezi odlehčeným bohémstvím a všedním melancholickým filosofováním prokládal zvuk jeho harmoniky a Luďkova kytarová sóla.Živou ukázku přednesu jednoho společného alba „Jen se tak zhoupnout…“ u příležitosti narozenin blízkého přítele Daponyho si můžete poslechnout níže díky naprosto jedinečnému záznamu pořízeného oslavencem samotným.